HOUTEN - Steeds meer Nederlanders kopen mobiele telefoons en abonnementen via internet. De laatste zes maanden bestelde 36 procent van de consumenten hun mobiele verbinding online, in dezelfde periode een jaar eerder was dit nog 30 procent.

Dit blijkt uit het vrijdag gepubliceerde derde kwartaalrapport Dutch Mobile Consumer van marktonderzoeksbureau Telecompaper.

Volgens het online marktonderzoek onder 14.000 consumenten blijkt dat voor abonnementen alleen het internet inmiddels het belangrijkste verkoopkanaal is. Telecombedrijven Tele2 en Telfort scoren daarbij het hoogst.

Wel zijn er enorme verschillen in de online verkopen tussen de telecomproviders. Hi realiseert bijvoorbeeld bijna 70 procent van zijn omzet via de e-shop, terwijl dit voor Vodafone 30 procent is. Uit het onderzoek blijkt ook dat Hi het jongste klantenbestand heeft en Tele2 het oudste.

KPN telt de meest welvarende consumenten onder zijn klanten en Tele2 de minst welvarende. Ook heeft KPN het hoogste aandeel klanten met een mobiele telefoon van het werk. Van alle prepaid abonnementen blijkt tenslotte dat 6 procent een cadeautje is geweest.