AMSTERDAM – Google heeft een nieuw advertentiemodel (TrueView) op videowebsite Youtube gelanceerd. Bezoekers kunnen advertenties nu wegklikken.

Dat melden verschillende Amerikaanse media donderdag.

Naast de mogelijkheid reclames weg te klikken zijn er gevallen waarbij de bezoeker kan kiezen uit drie verschillende advertenties zodat de meest relevante reclame getoond wordt.

Verdienmodel

In september werd bekend dat Youtube waarschijnlijk een succesvol verdienmodel had gevonden. Eerst verwijderde Youtube video’s die niet door de rechthebbenden waren geplaatst, meestal na klachten van de eigenaars van het copyright.

Sinds kort blijven dit soort beelden in overleg met de eigenaar ervan vaak staan om er geld mee te verdienen. In de video’s worden advertenties getoond. De opbrengsten daarvan worden verdeeld tussen Google en de rechthebbenden.

Percentage advertenties

Veertien procent (2 miljard views) van het totale aantal bekeken video’s had in september advertenties. Dat is genoeg om YouTube winstgevend te maken, zo zeggen analisten. Google zelf doet geen uitspraken over de verdiensten van zijn videowebsite.

Google kocht YouTube in 2006 voor 1,65 miljard dollar. Tot nu toe kostte de populaire videosite Google vooral geld, maar dat was onderdeel van de strategie. “We wilden eerst publiek vergaren”, aldus Google-baas Eric Schmidt. “Daarna wilden we een verdienmodel bedenken om mee naar de contentpartners te kunnen stappen. We zijn nu op dat punt aangekomen.”