AMSTERDAM – Provider Tele2 heeft bij telecomwaakhond OPTA een klacht ingediend tegen KPN vanwege misleiding van zakelijke klanten.

Tele2 baseert de beschuldiging op een brief van KPN naar de eigen zakelijke klanten. Tweakers.net beschikt over de brief.

In de brief worden een aantal tariefswijzigingen aangekondigd die de rekening voor klanten begrijpelijker moet maken. Wie niet op de brief reageert, zit echter vast aan een jaarcontract terwijl veel klanten nu een vrij opzegbaar abonnement hebben.

'Verkapte tariefsverhoging'

Volgens Tele2 is de brief een misleidende wijze van communiceren en zou het gaan om een verkapte tariefsverhoging. De provider deed zelf metingen en kwam tot de conclusie dat ondernemers gemiddeld 9 procent meer gaan betalen.

De werkwijze van KPN is echter niet in strijd met de wet, laat ict-jurist Arnoud Engelfriet aan Tweakers.net weten. “Bij zakelijke klanten is stilzwijgend verlengen niet verboden. Bij consumenten wel.”

Concurrentie

In de brief biedt KPN klanten ook een korting op de belkosten als een langer contract wordt afgesloten. De provider bemoeilijkt zo de concurrentie, vindt Tele2. Een woordvoerder van KPN laat weten dat de provider nog niets van de klacht vernomen heeft.