AMSTERDAM - Telecombedrijven KPN en Vodafone hebben in 2001 klanten verloren aan de kleinere partijen Ben en Telfort. Dat is één van de opvallendste trends in het jaarlijkse Planet Multimedia-onderzoek naar de marktaandelen van de mobiele providers.

In totaal steeg het aantal mobiele bellers in 2001 in Nederland met 15,5 procent tot 12,35 miljoen. De stijging is vooral te danken aan het aantal prepaid-bellers, dat iets sneller steeg als het aantal bellers met een abonnement. Het aantal abonnementen groeide met 12,6 procent (tot ruim 4 miljoen) tegen een stijging van 16,8 procent van het aantal prepaid-klanten (tot 8,3 miljoen).

Het marktaandeel van KPN heeft 5,6 procent ingeleverd en Vodafone zelfs 11,6 procent. Opmerkelijk is ook dat alleen bij Vodafone het aantal prepaid-klanten daalden.

Postbank-actie

Telfort heeft in 2001 volgens Planet Multimedia vooral geprofiteerd van de succesvolle Postbank-actie waarbij mensen een gratis Siemens-telefoon met Telfortabonnement kregen. De telecommer leverde tijdens die actie 470.000 mobiele telefoons.

Overigens viel het de onderzoekers op dat de telecomproviders erg 'creatief' met de cijfers omgingen. De opgegeven cijfers over het aantal abonnees in 2001 kon per week verschillen.