APELDOORN - Het aantal zelfstandige ondernemers in de woon- en modebranche zal de komende tien jaar fors dalen. Consumenten kopen producten steeds vaker via internet. Een grote groep ondernemers beseft dit onvoldoende en verliest het contact met de klant.

Dit is een van de conclusies uit het onderzoek Retail 2020 dat maandag is gepresenteerd tijdens het ondernemerscongres Re'structure in Apeldoorn.

Het onderzoek in opdracht van brancheorganisatie CBW-MITEX en Hoofdbedrijfschap Detailhandel, voorspelt dat de retailsector de komende jaren met grote veranderingen te maken krijgt.

Winkelvloeroppervlak

Niet alleen het aantal ondernemers maar ook het aantal vierkante meters winkelvloeroppervlak van woon- en modewinkels neemt de komende jaren met 20 tot 35 procent af.

Veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf stoppen ook vanwege hun leeftijd, terwijl opvolgers zich nauwelijks aandienen, aldus het onderzoek.

Koopgedrag

Ondernemers die blijven zullen zich veel meer moeten verdiepen in het veranderende denk- en koopgedrag van de consument.

Het vindbaar zijn van de winkel op internet wordt cruciaal. Want de consument maakt steeds meer gebruik van het mobiele internet om een winkel te zoeken en een keuze te maken. Wie in 2020 niet gevonden wordt, doet niet meer mee, is de conclusie.

Beoordelingen

Consumenten laten zich bij hun winkelvoorkeur ook vaker leiden door online gedeelde ervaringen met andere klanten. Volgens het onderzoek laat nu al de helft van de Nederlanders de winkelkeuze afhangen van deze beoordelingen. Dat wordt alleen maar meer.

Maar daar liggen ook kansen voor de 17.000 winkels in de woon-, mode-, schoenen- en sportbranche, stelt het onderzoek. Het is cruciaal dat ondernemers bereid zijn te veranderen. Vooral combinaties van fysieke- en online winkels bieden voor de retailers mogelijkheden. Want voor de consument is de 'stenen' winkel over tien jaar niet meer het vanzelfsprekende kanaal om aankopen te doen.