AMSTERDAM – De Telecomsector en de financiële branche zijn het best te vinden op internet en realiseren gemiddeld het hoogste online bereik.  De energie- en brandstofbranche hebben relatief weinig bereik.

Dat concludeert Checkit na onderzoek voor de jaarlijkse Top 100 online vindbaarheid.

De website van de ANWB was het best te bereiken met 88 procent vindbaarheid. De Rabobank (67 procent), Ziggo (56 procent), Microsoft (55 procent) en UPC (53 procent) volgen.

Nieuwe methode

De cijfers die gebruikt zijn in het onderzoek worden geleverd door onderzoeksbureau Nielsen. De organisaties op de lijst zijn aan de hand van de dertig meest brancherelevante zoekwoorden getest op het online bereik binnen een bepaalde branche. Dit is een onderzoeksmethode die Checkit dit jaar voor het eerst hanteert.

De nieuwe methode zorgt er mede voor dat de ANWB dertien plekken stijgt. Ziggo zag de vindbaarheid ook stijgen: een jaar geleden stond het bedrijf nog op een achtste positie.

Energiesector

De energie- en brandstofbranche zijn over het algemeen het slechtst vindbaar. Organisaties in deze branches hebben respectievelijk een gemiddeld bereik van 6 en 2 procent. Telecombedrijven (29 procent) en financiële organisaties (21 procent) zijn een stuk beter vindbaar.

Uit onderzoek van onderzoeksbureau WUA bleek in september al dat energieleveranciers slecht scoren wat betreft de beoordeling van consumenten. WUA stelt elk jaar een lijst samen van de beste websites aan de hand van ervaringen van consumenten die het onderzoeksbureau vastlegt.

Eneco.nl en Nuon.nl kregen van de respondenten slechts een 6,66 waarmee ze op de 65e en 68e plek in de top 100 terechtkwamen. Nederlandenergie.nl (5,85) en Energiedirect.nl (6,04) stonden zelfs op plek 96 en 95.