AMSTERDAM – De nieuwe zoekmachine Blekko is maandag gelanceerd. CEO Rich Skrenta wil alle spam uit zoekresultaten filteren, zo zegt hij in the New York Times.

Skrenta begon in 2007 met de ontwikkeling van Blekko, met als doelstelling gebruikers een zoekmachine te bieden die alleen resultaten van ‘betrouwbare sites’ toont. De site wist de afgelopen jaren 25 miljoen dollar aan investeringskapitaal binnen te halen.

De zoekmachine zoekt drie miljard websites af, maar laat alleen de belangrijkste resultaten van een bepaalde zoekactie zien.

Blekko gebruikt een techniek die de ‘slashtag’ wordt genoemd, een dynamische set aan websites die een bepaald onderwerp behandelen. Hiermee kan de zoekmachine voorkomen dat spamsites tussen de resultaten belanden.

Zoekterm

Met Blekko is het eenvoudig op een bepaalde site te zoeken. Met de zoekterm iPad/Amazon wordt bijvoorbeeld gezocht naar iPads op Amazon.com. Ook is het mogelijk zoekresultaten toe te spitsen op type, bijvoorbeeld door de zoekterm Manta/Opel te gebruiken.

Gebruikers van de nieuwe zoekmachine kunnen zelf slashtags toevoegen en modereren. Via Twitter kunnen gebruikers het bovendien melden als ze sites missen en onderwerpsuggesties doen.

Omdat veel bedrijven aannemen dat Google de strijd om het afzoeken van het gehele internet heeft gewonnen, richten nieuwkomers zich vaak op specifieke onderwerpen. Zo heeft Bing van Microsoft zoekpagina’s die bijvoorbeeld speciaal gericht zijn op reizen en entertainment.