
Telegraaf Media Groep neemt Hyves over
Dat meldt Hyves maandag.
De partijen laten weten dat beide bedrijven met de bundeling van krachten de bedrijfsstrategieën beter willen uitvoeren.
Zo wil Hyves de missie ‘Hyves verbindt Nederland’ sneller uitvoeren en TMG zou daar met de sterke positie als multimedia uitgever op het gebied van print, online en radio aan bij kunnen dragen.
Dagelijks leven
“Het afgelopen jaar zijn sociale media gemeengoed geworden en zullen de komende jaren steeds meer onderdeel worden van ons dagelijks leven. Onze missie Hyves verbindt Nederland, waarmee we voortbouwen op onze verankering in de Nederlandse samenleving, sluit naadloos aan bij de activiteiten van TMG”, vindt Marc de Vries, CEO van Hyves.
“We verwachten door deze sterke combinatie de komende jaren nog onverminderd te kunnen doorgroeien in zowel gebruikersactiviteit als in omzet.”
Bereik
De partijen laten weten dat Hyves en TMG samen (met de aftrek van eventuele overlap) per maand samen een netto online bereik hebben van 8,5 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder. Volgens TMG bereikt de uitgever nu 62 procent van alle Nederlanders.
De uitgever wil een groter aandeel van het bedrijfsresultaat online realiseren en ziet de overname van Hyves als een actie om deze strategie een belangrijke impuls te geven, laat Patrick Morley van TMG weten.
“Consumenten kunnen relevante proposities verwachten waarbij de verschillende platformen die TMG kan bieden, met elkaar worden gecombineerd.”
Identiteit Hyves behouden
Volgens beide partijen hechten Nederlanders aan een ‘eigen’ website met een lokale insteek en lokale content. Dat zou blijken uit ervaringen bij Bol.com en Marktplaats. Deze twee websites houden de buitenlandse concurrentie (Amazon en Ebay) in Nederland op afstand. Mede daarom zal TMG de identiteit van Hyves behouden.
Op de persconferentie liet Morley bovendien weten dat er 'alleen wat lijnen getrokken zullen worden tussen Hyves en TMG om de posities te versterken'. Daarnaast zei de TMG-topman: "Er zal niets worden geforceerd. Hyves houdt de verantwoordelijkheid en alles wat we samen doen zullen we doen met het oog op de gebruikers."
Kranten en marktplaatsen
Wel zal TMG Hyves proberen te gebruiken voor De Telegraaf en de lokale en regionale kranten die het bedrijf uitgeeft. "Hyves weten wat er speelt en met de mening van miljoenen mensen moet je iets doen. We hopen lokaler te kunnen worden en ook meer actueel."
De Vries van Hyves vertelde daarnaast dat mensen vooral iets kunnen verwachten op het gebied van online marktplaatsen. Hyves beschikt zelf over een online marktplaats en TMG heeft onder anderen Speurders.nl en Autotelegraaf.nl.
Veertig miljoen
Volgens analist Thijs Berkelder van Petercam heeft TMG zo'n veertig miljoen euro betaald voor Hyves. Zelf willen de partijen niets over het bedrag bekendmaken. ''Ik schat zo'n veertig miljoen euro. Als je van de omzet van twintig miljoen euro uitgaat, bij een operationele marge van twintig procent, kom je op een ebit (bedrijfsresultaat) van vier miljoen euro. Ze betalen waarschijnlijk tien keer ebit, maakt veertig miljoen'', zo rekende hij voor.