AMSTERDAM – Nederlandse jongeren van vooral onder de 18 kopen relatief weinig muziek via internet en downloaden relatief veel onbetaalde muziek in vergelijking met jongeren in andere landen.

Dat blijkt uit onderzoek van jongerencommunity Habbo Hotel onder ruim 47.000 respondenten. In totaal 2654 Nederlandse jongeren, waarvan 88 procent onder de 18, deden mee aan het onderzoek.

Slechts 4 procent van de Nederlandse deelnemers gaf aan muziek te kopen via het internet. Daarmee bezetten zij de laatste positie binnen het onderzoek in 33 landen.

Opvallend is dat 53 procent aangeeft muziek te streamen, met dat percentage zijn de Nederlandse jongeren juist weer koploper op het gebied van streaming muziek. Slechts 7 procent koopt regelmatig CD’s.

Online kopen

Andere Europese landen scoren wat betreft het online kopen van muziek een stuk hoger. Alleen België komt met 7 procent nog in de buurt. Duitsland (25 procent), Frankrijk (18 procent), Italië (19 procent), Spanje (19 procent) en het Verenigd Koninkrijk (28 procent) scoren stukken hoger. In de Verenigde Staten geeft 27 procent van de jongeren aan vaker muziek via internet aan te schaffen.

Wat betreft het ‘illegaal’ downloaden van muziek, zonder er dus voor te betalen, is Maleisië koploper met 46 procent, gevolgd door Argentinië (43 procent) en Brazilië (43 procent). Binnen Europa wordt alleen in Spanje (41 procent) door meer jongeren gedownload zonder te betalen dan in Nederland (37 procent).

Sociale netwerken

In het onderzoek geeft bovendien 23 procent van de Nederlandse jongeren aan vaak via sociale netwerken muziek aan te raden aan vrienden. 47 procent doet dit ‘wel eens’. Nederland staat daarmee in de middenmoot.

3 procent van de Nederlandse ondervraagden geeft aan zichzelf te laten informeren over nieuwe muziek via sociale media. 15 procent doet dit offline via vrienden en 72 procent gebruikt muzieklijsten en radio en televisie om aan informatie over nieuwe muziek te komen.

Gilles de Smit, mede-oprichter van de Nederlandse streamingservice 22tracks.com denkt dat de relatief hoge penetratiegraad van internetaansluitingen reden is voor het hoge percentage jongeren dat muziek streamt.