AMSTERDAM – Uit onderzoek van telecomwaakhond Opta binnen de hotelbranche is gebleken dat drie bedrijven zich mogelijk moeten registreren als openbare aanbieder van internet. Alle onderzochte hotels en congrescentra zijn vrijgepleit van registratie.

Het onderzoek naar vijftien partijen werd ingesteld naar aanleiding van een klacht over concurrentievervalsing van een bedrijf dat volgens eigen zeggen soortgelijke internetdiensten levert en zich wel heeft geregistreerd.

Onderzocht werd of de bedrijven onder de Telecommunicatiewet vallen. Deze wet schrijft voor dat alle openbare aanbieders van elektronische communicatie zich moet registreren als aanbieder.

Ophef

De aankondiging van Opta zorgde voor veel ophef omdat de regels onduidelijk waren. Bovendien ontstond er angst dat ook hotels die internet alleen aan hun klanten aanbieden zich zouden moeten registreren voor 250 euro.

De Koninklijke Horeca Nederland (KHN) noemde de actie eerder ‘opdringerig’ en riep de Opta op hotels niet verder lastig te vallen met de ‘papieren rompslomp’. Nu laat de KHN tegenover NU.nl weten 'heel tevreden' te zijn over het vrijstellen van internet in de horeca.

"Steeds meer mensen maken gebruik van de internetdiensten in bijvoorbeeld hotels. Internet is een service die wij in de horeca graag aanbieden aan gasten", aldus Joris Prinssen, woordvoerder bij de KHN.

Eigen gasten

“Sinds 2003 hanteert Opta het uitgangspunt dat horeca-ondernemers die slechts hun eigen gasten, bijvoorbeeld via een wifi-netwerk, toegang tot internet willen bieden zich over het algemeen niet hoeven te registreren bij Opta”, laat de telecomwaakhond weten.

“De vraag was in dit geval of deze hotels mogelijk meer deden dan alleen het bieden van internet aan hun eigen gasten. Dankzij de door heen aangeleverde informatie is bij zes hotels en congrescentra gebleken dat dit niet het geval is en zij zich daarom niet bij Opta hoeven te registreren.”

Ook zes partijen die apparatuur leveren en installeren bij hotels en andere instellingen werden onderzocht. Deze partijen leveren zelf geen openbare communicatiediensten. Opta concludeert daarom dat ook deze partijen zich niet hoeven te registreren.

Registratie

De laatste drie partijen bieden internetdiensten aan hotels of andere instellingen en komen daarom mogelijk in aanmerking voor registratie. Deze bedrijven heeft OPTA inmiddels om aanvullende informatie gevraagd.