HILVERSUM - Nieuwe muzikale poptalenten voor wie de gewone hitlijsten voorlopig te hoog zijn gegrepen, kunnen hun succes voortaan meten op basis van hun eigen naamsbekendheid op social media.

3FM houdt vanaf dinsdag op internet de Serious Talent Chart bij. Deze nieuwe muzieklijst wordt samengesteld op basis van de populariteit van beginnende bands op sites als YouTube, Twitter, MySpace, Hyves, Facebook en Last.fm.

De traditionele hitlijsten baseren zich vooral op verkoopresultaten en de hoeveel zendtijd voor bands op radio en televisie. De 3FM Serious Talent Chart echter maakt in een oogopslag duidelijk welk veelbelovend talent 'talk of the internet' is, aldus 3FM dinsdag.

De nieuwe hitlijst is gemaakt met behulp van de techniek van Tribe Monitor, een webservice van het Groningse bedrijf New Music Labs.

Onlinevrienden

Het systeem houdt voor bands en hun fans bij hoe vaak een liedje onder meer via YouTube is gezien en hoeveel onlinevrienden een popartiest heeft op bijvoorbeeld Hyves. Hoe meer buzz op internet, hoe hoger de artiest scoort. De lijst wordt wekelijks ververst en bestaat uit twintig posities.

De hitlijst is te vinden op www.serioustalent.nl. Hoog in de eerste editie van de lijst staan de beginnende bands Makebelieve en Only Seven Left.

''Gevestigde artiesten kijken vooral naar singles- en albumcharts. Maar voor beginnende artiesten, die nog niet groot genoeg zijn, is het vaak moeilijk om te meten hoe goed ze zijn'', vertelt Tijs van Liemt van 3FM.

''Voor 3FM is dit platfom een middel om de aandacht te vestigen op deze artiesten.'' Volgens Van Liemt wordt er wellicht op termijn ook een radioprogramma rondom de lijst gemaakt.