Hyves gaat trends volgen

AMSTERDAM – Hyves gaat de trends in Nederland volgen en weergeven op de nieuwe homepage van de netwerksite. Aan de hand van 120.000 publieke wie/wat/waar-berichten per dag laat Hyves zien waar Nederland over praat, welke tv-programma’s er worden bekeken en waar men heen gaat.

Dat heeft Hyves tegenover NU.nl bekendgemaakt.

De netwerksite is al ruim een jaar bezig met de ontwikkeling en verfijning van de techniek om ‘Nu in Nederland’ mogelijk te maken.

Recent

De berichten die zullen verschijnen op de pagina worden gekozen aan de hand van de meest besproken onderwerpen. Welke onderwerpen procentueel het meest toenemen worden getoond. “Zo filter je de meest recente content eruit in plaats van de generieke onderwerpen die elke dag aan bod komen”, aldus Hyves.

Naast de statusberichten worden ook spots en events in de gaten gehouden. Aan de hand daarvan bepaalt Hyves waar de gebruikers heen gaan. Via de zogeheten smileys wordt bepaald hoe Nederland zich voelt.

Toekomst

In de nabije toekomst wil de netwerksite ook krabbels, blogs, foto’s, geo-locaties en video’s meenemen in de pagina.

“De meest besproken onderwerpen worden nu uitgelicht via een treemap. Als je op een onderwerp klikt, krijg je een kijkje in de diepte over dit onderwerp”, legt Hyves uit. “Met uitgelichte berichten die laten zien waarom het onderwerp populair is en bijvoorbeeld relevante video’s. Hierdoor weet je niet alleen waar Nederland over praat, maar ook waarom.”

Twitter

Momenteel stimuleert Hyves de gebruikers om hun account aan Twitter te koppelen. Zo worden tweets doorgeplaatst als wie/wat/waar op Hyves en andersom. 3 procent van alle berichten op Hyves zijn afkomstig van Twitter.

"Nu in Nederland is anders dan Twitter omdat Hyves een breder publiek betreft, puur gericht is op Nederland en het netwerk alleen populaire onderwerpen selecteert."

Lees meer over:
Tip de redactie