DEN HAAG - KPN is "onder protest" gezwicht voor de Opta. Het concern houdt zich voorlopig aan de regels die de toezichthouder vorige week voor het meeverhuizen van mobiele telefoonnummers oplegde. KPN hoeft daardoor geen dwangsom van maximaal 300.000 euro te betalen.

Volgens Opta maakte de mobiele tak van KPN het consumenten en zakelijke bellers "onnodig lastig" om van belbedrijf te veranderen. De Opta bepaalde vorige week onder een dwangsom van .000 euro per maand dat KPN zich aan de regels moest houden. De som kon oplopen tot 300.000 euro.

Volgens een woordvoerster van KPN voldoet het concern alleen aan de Opta-regels om de boete te ontlopen. Intussen probeert KPN via de rechter alsnog zijn gelijk te halen. Het bedrijf heeft de rechtbank in Rotterdam gevraagd de beslissing van de Opta voorlopig te schorsen. Tot dan laat KPN Mobile klanten binnen tien dagen wisselen. "Dan moet de klant wel de resterende periode van het minimale contract afkopen", zei de woordvoerster dinsdag. Dat is drie maanden.