AMSTERDAM – Interactie en sociale media zijn belangrijke onderdelen van de nieuwe talentenjacht The voice of Holland, geproduceerd door Talpa.

Zo kunnen kandidaten en kijkers met elkaar communiceren via een mobiele applicatie en houden de kandidaten via mobiel internet hun ‘fans’ op de hoogte van hun belevenissen.

De makers hopen dat het slim inzetten van sociale media, zoals Hyves en Twitter, kandidaten kan helpen aan zijn of haar eigen succes.

Nieuw elan

“Door het koppelen van TV aan online en mobiel is er een verrassende samenwerking ontstaan waardoor de ultieme interactie mogelijk wordt. Dit gaat een nieuw elan geven aan het medium televisie”, zegt John de Mol, namens producent Talpa, de drijvende kracht achter het project.

Vodafone zal het voor de kijkers mogelijk maken om via een tweede scherm, dus op een laptop of mobiele telefoon, op ‘interactieve wijze’ extra informatie te krijgen over het programma en de kandidaten.

Opzet

In de aanloop naar het programma werd al duidelijk dat de makers de digitale wereld wilden betrekken bij de nieuwe talentenjacht. Kandidaten konden online auditie doen en werden door bezoekers en software beoordeeld.

The voice of Holland is een talentenjacht waarbij de coaches de kandidaten eerst niet zien. Zij horen alleen de stem van de persoon die auditie doet. Door op een knop te drukken geven de juryleden aan dat zij de stem van de kandidaat mooi vinden en met hem of haar zouden willen werken.

De jury bestaat uit angela Groothuizen, Jeroen van der Boom, Van Velzen en Nick & Simon.