'Misbruik mobiel internet zorgt voor duurdere bundels'

AMSTERDAM – In Nederland wordt misbruik gemaakt van internetabonnementen van mobiele telefoons. Mensen zouden hun mobiel met een kabel aan een computer of laptop koppelen om zo te internetten via het goedkope mobiele abonnement.

Dat laten providers Vodafone en KPN weten aan het Nederlands dagblad.

Een gewoon abonnement voor internet plus bellen voor op een computer of laptop kost zo’n dertig euro per maand. Een abonnement voor internet op een mobiele telefoon kost vaak slechts zeven tot tien euro.

Volgens de providers zijn er mensen in Nederland die, om geld te besparen, hun telefoon met een kabel aan hun computer koppelen en zo de telefoon als een soort modem gebruiken.

Dataverbruik

Gevolg voor de providers is dat mensen steeds meer data gaan gebruiken dan eigenlijk de bedoeling was voor het afgesproken bedrag. Het trucje zou reden zijn voor Vodafone om de contracten aan te passen. Ook KPN kondigde onlangs nieuwe abonnementen aan.

In augustus lieten de twee providers weten data niet bij alle abonnementen meer ongelimiteerd te verstrekken. Er zouden limieten worden ingevoerd in verband met het stijgende gebruik van data per telefoonbezitter.

Nu is dus duidelijk geworden dat een groep mensen die hun mobiel gebruiken als modem voor hun computer volgens de woordvoerders medeverantwoordelijk is voor de aanpassingen van de abonnementen.

Kleingebruikers

De telecombedrijven geven wel toe dat ze niet precies weten hoeveel mensen illegaal gegevens van internet halen door de mobiele telefoon aan te sluiten aan de computer. Maar “tien procent van de mensen gebruikt tachtig procent van al het dataverkeer”, aldus de woordvoerder van Vodafone. “Daardoor betaalden kleingebruikers eigenlijk te veel.” Met de nieuwe abonnementen gaan alleen grootgebruikers meer betalen.

KPN laat weten: “In onze algemene voorwaarden voor surfen en mailen is nadrukkelijk uitgesloten dat je je mobieltje aan een pc koppelt. Downloaden op zeer grote schaal is niet in overeenstemming met het tientje dat wij maandelijks in rekening brengen.”

T-Mobile

T-Mobile liet in augustus al weten op de hoogte te zijn van het hogere dataverbruik, maar dat de provider voorlopig nog niet overweegt de bundels aan te passen.

Lees meer over:
Tip de redactie