AMSTERDAM – Vodafone herkent zich niet in de cijfers van tv-programma Kassa dat vorige week berekende dat telefoonrekeningen bij Vodafone tot 60 procent stijgen als gevolg van een nieuwe manier van afrekenen.

Dat vertelt de provider tegenover All About Phones.

Zaterdag maakte tv-programma Kassa bekend dat de kosten van mobiel bellen tot 60 procent omhoog zijn gegaan omdat veel providers niet meer per seconde, maar per minuut afrekenen.

Volgens onderzoek van Telco in opdracht van Vodafone onder 25.000 rekeningen zal de kostenstijging voor consumenten gemiddeld 5 tot 15 procent zijn.

Onduidelijk

“Voor ons is het onduidelijk hoe Kassa tot haar berekeningen is gekomen. Uit ons eigen onderzoek blijkt dat er voor 60 procent van de klanten geen extra kosteneffect is”, vertelt woordvoerder Joost Galema.

Een woordvoerster van Kassa laat weten dat “het hier niet gaat om hoeveel rekeningen geanalyseerd zijn, maar om het feit dat mensen bestolen worden van minuten die ze niet gebruiken”. Kassa wilde geen cijfers overleggen aan All About Phones.

Uitschieters

Galema laat nog wel weten dat de berekeningen van Vodafone de gemiddelde kostenstijging laten zien: “Uiteraard zitten daar uitschieters bij, maar gemiddeld is dit het effect.”

De Consumentenbond liet maandag weten er bij de providers op aan te dringen af te rekenen per seconde in plaats van per minuut. De bond is zelfs bereid daarvoor te lobbyen bij de politiek en zo een wetswijziging af te dwingen.

Overige providers

KPN en dochters Telfort en Hi voerden namelijk eerder al het per minuut betalen in bij een groot aantal abonnementen. Bij T-Mobile gaan de meeste abonnementen nog per seconde. Alleen bij Ben worden alle gesprekken per seconde afgerekend.