AMSTERDAM – BP gaf voor de olieramp in de Golf van Mexico zo’n honderd miljoen dollar per jaar uit aan reclame, vooral op televisie. Opvallend is dat het concern in de maand juni, dus na de olieramp, 3,6 miljoen dollar (ongeveer 2,8 miljoen euro) uitgaf aan reclame op Google.

Dat blijkt uit cijfers die Advertising Age maandag online publiceerde.

Voorheen gaf BP bijna niets uit aan reclame-uitingen op de zoekmachine. Het lijkt erop dat het concern door middel van de reclame de beeldvorming op internet rond de olieramp probeerde te beïnvloeden.

Voor de ramp gaf BP namelijk ‘slechts’ zo’n 57.000 dollar (ruim 44.000 euro) per maand uit aan advertenties op Google. Nu staat het bedrijf op nummer zes in de top tien van bedrijven die het meest uitgeven aan reclames op de zoekmachine.

Uitgaven

Over de internationale online reclame-uitgaven van BP is niets bekend. Wel is duidelijk dat het beleid gewerkt heeft. De meeste zoektermen gelinkt aan BP verwijzen internetters door naar de website van BP waar, vooral tijdens het lekken van olie, geruststellende en sussende boodschappen over de situatie staan.

Om klachten te kunnen afkopen heeft de oliemaatschappij naar verluidt zo’n 20 miljard dollar opzij gezet. 8 miljard dollar is daarvan al uitgegeven. De 3,6 miljoen dollar die de reclame op Google kostte, valt daarbij dus in het niet.