AMSTERDAM - Juist kabelmonopolisten UPC en Ziggo bewijzen dat succesvol aanbieden van digitale televisie alleen met analoge TV lukt. Concurrenten moeten daarom snel de kans krijgen om ook van de analoge kabel gebruiken te maken.

Dat stelt Günther Vogelpoel, directeur consumentenmarkt van Tele2 in een gesprek met NU.nl.

Het bedrijf reageert op de ontwikkelingen van de afgelopen weken. Een rechter verwees een beslissing van de OPTA naar de prullenmand om kabelaars te verplichten andere bedrijven ook analoge televisie via de kabel toe te laten aanieden. De telecomwaakhond gaat nu een nieuwe marktanalyse uitvoeren en neemt dan een nieuw besluit.

Zwaar dominant

Tele2 twijfelt er niet aan dat de conclusie is dat de kabelaars 'zwaar dominant' zijn. “Je moet wel goed naar de cijfers kijken”, stelt Vogelpoel. Hij benadrukt dat 34 procent digitale televisie via de kabel kijkt, maar dat er dus ook analoge toegang is.

“Die aansluitingen moeten gewoon bij de mensen die analoog kijken worden opgeteld en dan neemt 78 procent analoge televisie af. Het gaat erom dat je via de kabel achter de muur van de woning komt.”

“Digitale televisie is niet hetzelfde als analoge televisie. Je kunt niet zonder kastje overal in huis kijken.”, meent hij. Om dat te onderbouwen wijst hij op UPC dat 4-in-1-combinatiepakketten biedt. “Dan krijg je zowel analoge als digitale televisie. Als het een vervanging is dan zou je geen combinatie aanbieden.”

Onmogelijke concurrentie

Vogelpoel stoort zich aan het feit dat de kabeltelevisiemonopolisten in zijn ogen hun “analoge machtspositie misbruiken om heel snel digitale televisie uit te rollen via boxjes”. Dat werkt via kruissubsidiëring. “Ziggo geef digitale televisie gratis weg, maar stelt het afnemen van analoge televisie verplicht. Wat kost dan digitale TV bij Ziggo? Is dat gratis?”

Tele2 vreest tegen de dominantie geen serieuze kans te maken en hoopt dat volgend jaar snel een nieuw besluit volgt. Vogelpoel: “Kijk naar Digitenne. Zij leveren televisie voor minder dan de helft van de prijs en nog lukt het ze niet een groot marktaandeel te krijgen.”