Verdienmodel YouTube werpt vruchten af

AMSTERDAM – Google lijkt een geschikt verdienmodel te hebben gevonden voor zijn videosite YouTube. Advertenties in video’s waarvan de opbrengsten worden gedeeld met de rechthebbenden van de beelden zouden de website in 2010 450 miljoen dollar (350 miljoen euro) opleveren.

Dat voorspellen analisten in the New York Times.

Tot voor kort verwijderde YouTube video’s die niet door de rechthebbenden waren geplaatst, meestal na klachten van de eigenaars van het copyright.

Nu blijven dit soort beelden in overleg met de eigenaar ervan vaak staan om er geld mee te verdienen. In de video’s worden advertenties getoond. De opbrengsten daarvan worden verdeeld tussen Google en de rechthebbenden.

Winstgevend

Veertien procent (2 miljard views) van het totale aantal bekeken video’s heeft nu advertenties. En dat is genoeg om YouTube winstgevend te maken, zo zeggen analisten. Google zelf doet geen uitspraken over de verdiensten van zijn videowebsite.

Google kocht YouTube in 2006 voor 1,65 miljard dollar. Tot nu toe kostte de populaire videosite Google vooral geld, maar dat was onderdeel van de strategie. “We wilden eerst publiek vergaren”, zegt Google-baas Eric Schmidt. “Daarna wilden we een verdienmodel bedenken om mee naar de contentpartners te kunnen stappen. We zijn nu op dat punt aangekomen.”

Grote entertainmentbedrijven, maar ook amateurs kunnen op deze manier geld verdienen met het plaatsen van hun video’s op YouTube. Volgens de krant zijn er al honderden contentpartners die hiermee meer dan 100.000 dollar per jaar verdienen.

Lees meer over:
Tip de redactie