Ministerie pakt misleidende sms-diensten aan

AMSTERDAM - Vanaf 1 januari krijgen consumenten wettelijke bescherming tegen malafide aanbieders van sms-diensten. Dat staat in een conceptregeling die het ministerie van Economische Zaken donderdag heeft voorgelegd aan belanghebbenden.

Het ministerie hoopt met de nieuwe regels telecomaanbieders te dwingen alleen nog maar zaken te doen met bonafide sms-bedrijven.

Als een consument het niet eens is met het oordeel van zijn telecomaanbieder over de betaling van een sms-dienst, kan hij naar de Geschillencommissie Telecommunicatie stappen. Zolang een klacht loopt, kan de mobiele telefoon van de klant niet worden afgesloten.

Kinderen

Daarnaast worden aanbieders van mobiele telefonie verplicht om ook abonnementen aan te bieden waarbij het niet mogelijk is om sms-diensten af te nemen. Dit is vooral interessant voor ouders die het abonnement van hun kinderen betalen.

Belanghebbenden hebben tot 1 november de tijd om te reageren op de regeling.

Boete

In januari kondigde staatssecretaris Frans Heemskerk aan met wetgeving te komen voor de aanpak van misleidende sms-diensten.

In juli legde de Consumentenautoriteit een forse boete op aan Celldorado. Het bedrijf dat via internet en televisie reclame maakt voor sms-diensten moest 1,19 miljoen euro betalen. Wie inging op de reclames bleek ongewild een abonnement op een sms-dienst te hebben afgesloten.

Tip de redactie