AMSTERDAM - Videowebsite Youtube wordt door de tabaksindustrie gebruikt om roken te promoten. Dat concluderen Nieuw-Zeelandse onderzoekers.

De onderzoekers onder leiding van wetenschapper George Thomson bekeken op de populaire videosite de eerste tientallen zoekresultaten van de vijf grootste sigarettenfabrikanten, in totaal 163 stuks.

Daarvan bleek 71 procent 'pro-tabak'. Twintig video's zijn volgens Thomson, in het wetenschapstijdschrift Tobacco Control, 'zeer professioneel gemaakt'.

Eén video die reclame maakt voor roken is al 2 miljoen keer bekeken. Slechts vier procent van de video's keerde zich tegen roken.

Marlboro

De zoekterm Marlboro leverde 39 video's op met Marlboro in de titel op. 33 daarvan toonde (een deel van) Marlboro-reclames. Een woordvoerster van British American Tobacco zegt tegenover de BBC dat het "niet ons beleid is om sociale netwerksites als Facebook en Youtube te gebruiken voor het promoten van onze tabaksmerken".

Reclame voor sigaretten is in de meeste westerse landen verboden. De onderzoekers wijzen echter op de mogelijkheden van gratis publiciteit die internet biedt, en dat de betrokken sigarettenfabrikanten het beschermde reclamemateriaal nooit offline hebben laten halen.

Thomson, werkzaam voor de Nieuw-Zeelandse universiteit van Otago, verwijt de tabaksindustrie veel van de video's zelf te hebben geüpload. Youtube zelf bant betaalde rookreclame, maar niet rookgerelateerde video's.

Aanklagen

De Nieuw-Zeelander zegt niet verrast te zijn als de tabaksindustrie hem naar aanleiding van het onderzoek zou aanklagen, maar toont zich tegenover de website TGdaily onbevreesd. "De industrie kent een lange geschiedenis van juridische dreigementen als wapen, maar we beschouwen dat als een onderdeel van ons werk", aldus Thomson.

De onderzoekers pleiten ervoor dat bestaande anti-rookregelgeving wordt uitgebreid naar sites als Youtube. Volgens hen is er geen verschil tussen offline en online blootstelling aan tabak.