AMSTERDAM - Google heeft een zoekmachine gelanceerd waarop internetters alleen realtime zoekresultaten kunnen vinden. Google Realtime Search toont live updates, afkomstig van onder meer Twitter en Facebook.

Google startte in december 2009 met het vindbaar maken van live status updates. Deze werden echter als resultaat ingedeeld op Googles klassieke zoekpagina.

Google Realtime Search, gepresenteerd in een promovideo, laat gebruikers niet slechts zoekresultaten zien, maar ook een staafgrafiek waarop internetters kunnen afleiden rond welke tijden de ingevoerde zoekterm het meest ter sprake gebracht is op internet.

Via een automatische email-melding kunnen gebruikers continu op de hoogte blijven van de live resultaten rond één ingevoerde zoekterm. Nederlandse internetters krijgen automatisch Nederlandstalige resultaten te zien, maar kunnen met een geavanceerde zoekmachine een ander land als bron gebruiken.

Verdienmodel

Door een aparte zoekpagina te starten voor realtime resultaten, kan Google mogelijk net als Twitter een verdienmodel proberen op te zetten rond real-time advertenties.

Begin augustus liet Shiva Rajamaran, product manager van Twitter, in een interview weten dat zijn bedrijf experimenteert met live aanbiedingen, gebaseerd op de tweets van gebruikers. Trending topics, onderwerpen waar gebruikers het meest over praten, spelen hierbij een cruciale rol.

Toegang tot Twitter

Onderscheidend ten opzichte van de zoekmachine van Twitter is dat Google in sommige gevallen een conversatie van twitteraars over één onderwerp toont: dit is met Twitter zelf moeilijker bij te houden.

Twitter verdient echter miljoenen dollars aan de constante toegang die het Google biedt tot zijn dagelijkse stroom van 50 miljoen status updates.

De grootste concurrerende zoekmachine van Google, Microsofts Bing, startte al eerder een live searchpagina op.