
Facebook-alternatief Diaspora komt eraan
Diaspora beschrijft zichzelf als een sociaal netwerk dat “privacy in acht neemt en de controle bij de gebruikers zelf legt”.
Concreet houdt dit in dat gebruikers zelf kunnen bepalen wat op hun profiel zichtbaar is voor anderen. Bovendien zal de onderliggende code van de site voor iedereen zichtbaar en aan te passen zijn.
Startkapitaal
De site, die wordt ontwikkeld door vier studenten van de universiteit van New York, wist via het platform Kickstarter eerder 200.000 dollar (157.567 euro) aan startkapitaal binnen te harken. Naar verluidt zou ook Facebook-oprichter Mark Zuckerberg een bijdrage hebben geleverd.
“Diaspora werkt, we vinden het goed en het wordt op 15 september gelanceerd”, zo schrijven de vier ontwerpers op hun blog.
Privacy
Het idee om een nieuw sociaal netwerk te bouwen ontstond eerder dit jaar rond het moment dat Facebook gedwongen werd zijn privacyinstellingen te vereenvoudigen. De site kreeg het verwijt te ingewikkeld en verwarrend te zijn.
“Er is de komende weken nog heel wat werk te verrichten, maar poets je toetsenbord vast op voor de vijftiende”, aldus de ontwikkelaars.
Voorlopig is Facebook in ieder geval nog marktleider, het netwerk telt 500 miljoen gebruikers wereldwijd en is naar schatting 33 miljard dollar waard.