RIJSWIJK - Nederlanders kopen dit jaar voor 448 miljoen euro aan kerstcadeaus via internet. Dat is een stijging van 141 miljoen ten opzichte van 2002, toen het nog 307 miljoen was. Dat heeft het onderzoeksbureau Forrester Research donderdag becijferd.

Een woordvoerder van Forrester schrijft de grote stijging toe aan de groei van het aantal internetters. "Er zijn meer mensen langer online en ze vinden het steeds normaler om via internet aankopen te doen. Bovendien hebben steeds meer mensen een creditcard."

In heel Europa geven kopers 9 miljard euro uit aan online inkopen voor de feestdagen. Groot-Brittannië en Duitsland zijn de koplopers met respectievelijk 3,2 miljard (2,2 pond sterling) en ,4 miljard euro aan kerstaankopen op het web. In Groot-Brittannië verdubbelde het bedrag in één jaar tijd.

In de Verenigde Staten komt het totaalbedrag aan online kerstaankopen op 10,2 miljard euro (12 miljard dollar).

In Europa kopen volgens Forrester 166 miljoen mensen geregeld via internet. Het Amerikaanse bureau onderzocht in Europa de vijftien EU-landen plus Zwitserland op hun online koopgedrag. De populairste aankopen zijn vliegtickets, vakantieboekingen, cd's en boeken.