DEN HAAG - Tele2 moet advertenties rectificeren omdat het bedrijf de prijs van de nieuwe kabeltelevisiedienst op misleidende wijze heeft vergeleken met die van concurrenten.

Dat heeft de voorzieningenrechter in Den Haag bepaald in een kort geding, dat was aangespannen door de kabelbedrijven UPC en Ziggo.

Tele2 adverteerde, dat mensen voor 5 euro per maand kabeltelevisie in de huiskamer kunnen krijgen in combinatie met een abonnemt; de prijs van dit abonnement en daarmee een duidelijke prijsverhouding met andere providers ontbrak echter.

Totaalprijs

In de rectificatie moet duidelijk komen te staan dat mensen dan ook vastzitten aan een jaarabonnement op internet, telefonie en digitale televisie. De totaalprijs komt daarmee op 44,95 euro per maand.

Tele2 moet niet alleen rectificeren in gedrukte media, maar ook in tv-spots en op de eigen website.

'Verbaasd en teleurgesteld'

“Wij zijn verbaasd en teleurgesteld over de uitslag. Wij staan voor eerlijke communicatie en zijn ervan overtuigd dat we in onze campagne volledig eerlijk waren", zo reageert Günther Vogelpoel, directeur consumentenmarkt van Tele2.

"Onze prijzen voor kabelabonnementen starten bij vijf euro als je ook een combinatiepakket afneemt bij Tele2. Tele2 gaat wel door met haar campagne voor kabeltelevisie. Uiteraard zullen we – nu de rechter anders bepaald heeft – de communicatie van de totaalprijzen nog duidelijker maken en het vonnis uitvoeren.”

Bernard Dijkhuizen, algemeen directeur van Ziggo reageert verheugd op de uitspraak: “De consument krijgt nu geen misleidende informatie meer en daar ging het in deze zaak om.”

Tele2 beraadt zich wel op eventuele vervolgstappen.