AMSTERDAM – Facebook zal dit jaar 1,28 miljard dollar (ongeveer 1 miljard euro) aan advertentie-inkomsten binnenhalen.

Dat heeft onderzoeksbureau Emarketeer uitgezocht.

In 2011 verwacht het bureau dat adverteerders in totaal 1,76 miljard dollar (bijna 1,4 miljard euro) zullen betalen aan de netwerksite. De inkomsten uit advertenties in de Verenigde Staten zullen dit jaar goed zijn voor zo’n 64 procent van de totale advertentie-inkomsten.

Stijging

In 2009 bedroegen de inkomsten uit reclame nog 665 miljoen (ongeveer 520 miljoen euro). De inkomsten zullen naar verwachting dus stijgen met ongeveer vijftig procent in vergelijking met vorig jaar.

“Er wordt steeds meer geld uitgegeven aan advertenties en de grote massa kan daarbij niet worden genegeerd”, verwijst analist Debra Aho Williamson naar de ruim 500 miljoen gebruikers op Facebook.

Gemak

Volgens Williamson is het gemak waarmee adverteerders een kleine reclame kunnen plaatsen in de rechterbalk van de netwerksite een reden waarom de inkomsten bij Facebook zo hoog zijn.

Bedrijven kunnen via een ‘selfservicesysteem’ eigen advertenties ontwerpen en kopen. Volgens het onderzoeksbureau is het systeem verantwoordelijk voor tenminste de helft van alle advertentie-inkomsten.