AMSTERDAM – ‘Talloze’ Nederlanders zitten vast aan een duur sms-abonnement na in te zijn gegaan op spam die zij in hun inbox ontvingen.

Dat meldt het AD donderdag.

De spam is volgens de Waarschuwingdienst voor veilig internetgebruik van het ministerie van Buitenlandse Zaken ‘moeilijk van goedaardige berichten te onderscheiden’.

Geheim bericht

Mensen die vast zitten aan het dure abonnement ontvingen een e-mail die ogenschijnlijk van een bekende kwam. “Ik heb je net een bericht verstuurd via onderstaande link. Ik heb het expres op deze manier gedaan zodat het echt alleen tussen ons blijft. Graag wel ff reageren..”, zo luidt de e-mail.

Wanneer de persoon op de link in het bericht klikt, wordt hij of zij doorgestuurd naar privebericht.com. Vervolgens moet de persoon een telefoonnummer invullen om het bericht te lezen en zit hij of zij vast aan een sms-abonnement.

Klachten

Telecomwaakhond Opta heeft inmiddels ‘talloze klachten’ binnengekregen en de Consumentenbond waarschuwt voor de spam.

Het bedrijf achter de dienst, J.J.P Mobile, is gevestigd in Tel Aviv en heeft een Nederlandse bestuurder: Joost Verpoort. Hij vertelt aan de krant dat hij van niets weet en dat dit buiten de wil van het bedrijf om gebeurt. Anderhalf jaar geleden kreeg Verpoort als directeur van OX-2 een boete van 85.000 euro voor het versturen van e-mails uit naam van mensen die daar niets vanaf wisten.

Mensen die vast zitten aan het dure abonnement kunnen naar www.smsdienstenfilter.nl gaan of ‘ano STOP’ smsen naar 4664, zo schrijft het AD.