AMSTERDAM – Op Facebook is een groep opgericht die zich afvraagt of Facebook wel gratis gebruik moet kunnen maken van persoonlijke gegevens van mensen en aan die gegevens geld mag verdienen door middel van advertenties.

The Facebook Users’ Union, zoals de groep heet, pleit ervoor dat gebruikers van de netwerksite een vergoeding krijgen voor het afstaan van hun gegevens en het toestaan van advertenties.

Of dat gebruikers op zijn minst meer invloed moeten kunnen krijgen in de verdeling van het geld dat verdiend wordt aan advertenties aan de hand van hun gegevens.

Facebook kan met de persoonlijke gegevens die van veel gebruikers openbaar zijn namelijk heel gericht advertenties mogelijk maken voor adverteerders, die daar veel geld voor betalen.

Waardevol

Volgens oprichter Richard Buchanan bewijst het feit dat Facebook beweert altijd gratis toegankelijk te blijven dat de gegevens van gebruikers erg waardevol zijn. “Ze verwachten eraan te blijven verdienen”, vertelt hij aan de Britse krant The Guardian.

De groep had maandag rond het middaguur 121 leden, maar dat aantal neemt snel toe. Buchanan pleit er overigens niet voor dat Facebookgebruikers echt betaald moeten krijgen. Hij ziet een constructie voor zich waarin gebruikers Facebook kunnen dwingen meer geld af te staan aan goede doelen.

Waarde van een gebruiker

“Online tools zijn niet gratis. We betalen ervoor met microbetalingen (in bijvoorbeeld spellen als Farmville red.) en onze persoonlijke informatie”, vertelt Buchanan. Hij wil de waarde van elke gebruiker uitrekenen aan de hand van hoeveel advertenties er worden geplaatst aan de hand van individuele informatie.

“Het zal een klein bedrag zijn, maar als je het vermenigvuldigt met een half miljard (het aantal gebruikers van Facebook red.), loopt het behoorlijk op.” Buchanan wil dan ook dat Facebookgebruikers meer macht krijgen en eist bovendien zeggenschap in hoe de winst van Facebook wordt uitgegeven.

Bewuster

Volgens de oprichter van de protestgroep worden mensen zich steeds bewuster van de openheid van hun gegevens op internet. Deze bewustwording zou kunnen betekenen dat veel mensen de openbaarheid van hun gegevens gaan beperken.

Een dergelijke verandering zou een probleem kunnen zijn voor de inkomsten van Facebook. Buchanan vindt het daarom logisch dat gebruikers de komende jaren een grote vinger in de pap krijgen als het aankomt op inkomsten.