AMSTERDAM - Sail Amsterdam stort zich dit jaar voor het eerst in de virtuele wereld van de social media. Het maritiem evenement is te vinden op sites als Hyves, Twitter en Facebook. Daarmee hoopt het meer jongeren te bereiken, zo zei een woordvoerster zaterdag.

Sail heeft pagina's aangemaakt op Hyves, Facebook, Twitter, Youtube en Flickr.

Daar komen reacties en foto's te staan over het evenement, wat de bezoekers kunnen verwachten en hoe de schepen er uitzien.

''Op Hyves hebben we een actie waarin gebruikers kans maken om mee te varen op een schip tijdens de Sail-In Parade'', aldus de zegsvrouw.

Het evenement is nu al actief op de social media, maar nog niet zo frequent. ''Tijdens Sail barsten wij pas echt los met onze verslaggeving. Tijdens het evenement zetten wij twintig man in, die reportages gaan maken.''

Amsterdamse politie

Ook de Amsterdamse politie gaat tijdens Sail gebruikmaken van social media. ''Wij plaatsen verschillende berichten op Twitter, van het weer dat omslaat tot een kind dat zijn ouders is kwijtgeraakt'', zegt een politiewoordvoerder. ''Twitter is toch een medium waarmee je veel mensen kan bereiken, ook tijdens zo'n groot evenement.''

De politie maakt ook gebruik van bluetooth, een systeem dat apparaten als mobiele telefoons op korte afstand, draadloos met elkaar verbindt. ''Zeker een op de zeven mensen heeft zijn bluetooth aanstaan. Wij gaan hiervan gebruikmaken door berichten te versturen naar mobiele telefoons.'' Volgens de woordvoerder krijgen bezoekers via Twitter en bluetooth ongeveer dezelfde berichten.

Sail Amsterdam 2010 vindt plaats van 19 tot en met 23 augustus op en rond het IJ. Bijna vijftig tall ships (grote, zeegaande zeilschepen) en circa vijfhonderd oude Nederlandse vaartuigen, marineschepen, diverse replica's en moderne schepen liggen dan aangemeerd. Verder zijn er allerlei activiteiten en optredens.