AMSTERDAM - De kabelbedrijven Ziggo en UPC dagen telecombedrijf Tele2 voor de rechter wegens 'misleiding' van klanten. Beide kabelaars hebben dit donderdag bekendgemaakt.

De kabelbedrijven stellen dat Tele2 in zijn reclamecampagne suggereert dat het bedrijf hetzelfde biedt als de kabelbedrijven, voor een veel lagere prijs.

''Maar Tele2 verkoopt slechts een klein element. Het is appels met peren vergelijken'', aldus een woordvoerder van Ziggo.

Een woordvoerder van Tele2 laat aan NU.nl weten verbaasd te zijn over de aantijging. "We zien de rechtszaak met vertrouwen tegemoet."

Combinatiepakket

De kabelaars vinden dat Tele2 niet duidelijk maakt dat de prijs van 5 euro voor analoge kabeltelevisie alleen geldt bij een combinatiepakket. Tele2 stelt echter dat zij dit wel duidelijk maakt. De nieuwe aanbieder op de kabelmarkt zei in een reactie de rechtszaak dan ook met vertrouwen tegemoet te zien.

Tele2 biedt sinds kort als nieuwkomer kabeltelevisie aan via de netten van Ziggo en UPC. De prijsvechter kondigde daarbij aan met het televisiepakket ver onder de prijs van de kabelaars te gaan zitten.

Telecomtoezichthouder Opta bepaalde dat de kabelbedrijven hun infrastructuur moeten openstellen voor andere aanbieders die zelf geen kabelnet hebben.

Digitaal

Ziggo wijst erop dat klanten die alleen analoge televisie bij Tele2 afnemen 15 euro betalen. Bovendien biedt Tele2 in zijn reclames alleen analoge televisie aan zonder dat duidelijk te zeggen, stelt het kabelbedrijf.

Nu steeds meer klanten echter digitaal kijken, komen zij bij een overstap bedrogen uit, aldus Ziggo. De kabelaars eisen daarom stopzetting van de reclamecampagne van Tele2.

Het kort geding dient vrijdag voor de rechtbank in Den Haag.