AMSTERDAM - Google maakt het bedrijven mogelijk om te adverteren bij zoekresultaten waarin andere merknamen voorkomen. De zoekmachine wijzigt daartoe zijn merkbeleid voor Europa en de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA). De nieuwe regels worden op 14 september van kracht.

"Als gebruikers bijvoorbeeld het merk van een televisiefabrikant intypen, kunnen zij relevante advertenties te zien krijgen van verkopers, recensiewebsites en tweedehandswinkels, evenals advertenties van andere fabrikanten", zo meldt Google woensdag.

De wijziging komt voort uit een vonnis (pdf) van het Europese Hof van Justitie van maart dit jaar, waarin wordt gesteld dat de zoekmachine het merkenrecht niet schendt met het verkopen van zogenaamde 'keywords'.

Bedrijven kunnen keywords aankopen waardoor hun advertentie zichtbaar is bij zoekopdrachten waarin een merknaam van een concurrent voorkomt.

Beleid

Google benadrukt dat zijn beleid rond advertentieteksten verder ongewijzigd blijft: "Onbevoegde adverteerders zullen niet in staat zijn om een bewaakte term in de vorm van een merknaam in hun advertentietekst op te nemen. Het nieuwe merkbeleid is louter van toepassing op het gebruik van zoekwoorden."