AMSTEDAM – Microsoft spreekt tegen privacyinstellingen in Internet Explorer 8 fundamenteel te hebben aangepast vanwege advertentie-inkomsten.

De privacyinstellingen in de nieuwste versie van Internet Explorer (IE) worden door Dean Hachamovitch, general manager van IE, verdedigd in een blog.

Maandag berichtte de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal dat Microsoft de privacyinstellingen voor de nieuwste browser na ‘hevige discussies’ zou hebben aangepast om meer advertentie-inkomsten te genereren.

In 2008, bij het begin van de ontwikkeling van IE8, zou Microsoft bezig zijn geweest met een techniek die het voor gebruikers makkelijk moet maken niet langer online ‘gevolgd’ te worden.

Dit houdt in dat de interesses van de gebruiker, geformuleerd aan de hand van bezochte websites, niet langer zou worden opgeslagen en verstuurd, tenzij een gebruiker bewust aangaf minder streng beveiligd te willen worden.

Tweedeling

Binnen Microsoft zou vervolgens een tweedeling zijn ontstaan. Aan de ene kant wilde het bedrijf mensen privacy bieden en zich bovendien zo onderscheiden van andere browsers. Aan de andere kant wilden adverteerders het internetgebruik van de consumenten volgen en dat was onmogelijk met de strenge privacyinstellingen.

Hachamovitch laat weten dat de instellingen zijn zoals ze zijn om ervoor te zorgen dat de browser goed functioneert. “Het automatisch doorsturen van informatie is vaak in het belang van de gebruiker. De informatie kan iemand identificeren en zo weten we bijvoorbeeld in welke taal de consument het liefst leest.”

“Omdat sommige technologieën vandaag de dag nodig zijn om een browser goed te laten functioneren bestaat er niet zoiets als ‘de perfecte privacyinstelling’”, aldus Hachamovitch. In de blog gaat hij niet specifiek in op de wensen van adverteerders, maar legt wel uit wat de gedachte is achter de instellingen. Bovendien verwijst de general manager naar het verhaal van The Wall Street Journal.

Gulden middenweg

“Deze blog biedt wat context op het gebied van online veiligheid en privacy en specifieke informatie over InPrivate Filtering, een feature in IE8 die is ontworpen om gebruikers zo veel mogelijk online privacy te bieden”, schrijft Hachamovitch.

Het commentaar van de general manager bij IE komt niet overeen met uitspraken van een andere topman bij Microsoft, Brad Smith. Hij liet tegenover The Wall Street Journal weten dat het bedrijf wel heeft nagedacht over de wensen van adverteerders en geprobeerd heeft de gulden middenweg te zoeken.