DEN HAAG - De Consumentenautoriteit heeft Celldorado boetes opgelegd van in totaal 1,19 miljoen euro voor het op grote schaal aanbieden van misleidende sms-diensten. Het is de hoogste boete die de autoriteit tot nu toe heeft opgelegd.

Celldorado maakte via internet en tv reclame voor sms-diensten, waaronder spelletjes en screensavers voor mobiele telefoons.

Wie erop inging, bleek ongewild een abonnement op een sms-dienst te hebben afgesloten. Om Celldorado te dwingen daaraan een einde te maken, heeft de Consumentenautoriteit ook in acht gevallen een dwangsom opgelegd. Die kunnen elk oplopen tot maximaal 50.000 euro.

Essentiële informatie

De autoriteit heeft van april 2009 tot begin 2010 onderzoek gedaan naar de campagnes van Celldorado en diverse overtredingen geconstateerd. Het vermeldt essentiële informatie niet of onvoldoende, vindt de autoriteit. Celldorado heeft bezwaar aangetekend, zo heeft de Consumentenautoriteit laten weten.

De aanpak van misleidende sms-diensten is een van de aandachtspunten van de Consumentenautoriteit. ''Met dit besluit geven we een krachtig signaal af, zowel naar andere bedrijven die deze diensten aanbieden, als naar consumenten.''