DEN HAAG - KPN moet actief optreden om te voorkomen dat bellers van telefonie-aanbieder veranderen zonder dat te willen. Aan deze praktijk, 'slamming' genoemd, moet een einde komen. Dat heeft telecomtoezichthouder Opta donderdag gesteld. De Consumentenbond krijgt tientallen klachten per maand over ongewenste omzetting.

Consumenten kunnen kiezen uit verscheidene aanbieders van vaste telefonie, zoals KPN, Tele2 of Scarlet. Volgens Opta en de Consumentenbond komt het regelmatig voor dat bellers ongevraagd van aanbieder zijn veranderd. "Dan krijgen mensen opeens een rekening van een andere aanbieder", zegt een woordvoerder van Opta.

Bedrijven als Tele2 maken gebruik van KPN's netwerk. Opta wil nu dat KPN voortaan controleert of een telefoonnummer dat moet worden omgezet daadwerkelijk van de betrokken beller is. KPN moet het opgegeven telefoonnummer vergelijken met de postcode en het huisnummer van de abonnee. Als de gegevens niet overeenkomen, mag de omzetting niet plaatsvinden, zo luidt het besluit van Opta.