AMSTERDAM – Microsoft schrikt niet van de cijfers die donderdag bekend werden gemaakt over het gebruik van zoekmachines in Nederland. Microsofts Bing bleek een marktaandeel te hebben van 1 procent. De bekendheid van de zoekmachine is bovendien gedaald in vergelijking met 2009.

De voorganger van Bing, Live Search, was vorig jaar bekend bij 29 procent van de mensen. Na de vernieuwing en de overgang naar de nieuwe naam Bing is de zoekmachine nog maar bij 24 procent van de mensen bekend.

Dat blijkt uit de nieuwe Nationale Search Engine Monitor van Checkit, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau RMI.

Weinig investeringen

"We hebben het afgelopen jaar niet substantieel geïnvesteerd in marketing voor onze zoekmachine”, stelt Derk Wagelaar, die de internetdivisie van Microsoft in Nederland leidt, tegenover NU.nl.

“Bovendien is het logisch dat Live Search bekender was. We gebruikten Live voor meerdere producten zoals Live Messenger , Live Hotmail en Windows Live”, gaat Wagelaar verder. Hij bestrijdt de cijfers van Checkit niet, maar plaatst kanttekeningen bij de manier waarop de getallen verzameld zijn.

Andere cijfers

“Als je kijkt naar cijfers van Comscore (een onderzoeksbureau red.) blijkt dat er drie miljoen mensen per maand gebruik maken van Bing. Dat is meer dan de drie procent die wel eens gebruikt maakt van de zoekmachine volgens het onderzoek van Checkit.”

In het laatstgenoemde onderzoek worden mensen ondervraagd over het gebruik van zoekmachines, Comscore registreert de daadwerkelijke bezoeken.

Wagelaar benadrukt dat het in de landen waar Microsoft zich op richt het beter gaat dan in Nederland. “We wilden met Bing een onderscheidende zoekmachine in de markt zetten en proberen dit per land te realiseren. Een jaar geleden begonnen we in de Verenigde Staten en daar gaat het heel goed.”

In de Verenigde Staten is de zoekmachine inderdaad populairder dan in Nederland. In juni maakte 3,39 procent van de Amerikanen het meest gebruik van Bing. Yahoo (6,24 procent) en Google (84,96 procent) bleven de zoekmachine van Microsoft wel voor. Bing zal in Amerika binnenkort samengaan met Yahoo waardoor het marktaandeel ongetwijfeld zal toenemen.

'Nederland komt nog'

Ook in Duitsland, Engeland en Frankrijk – landen met een moederstaal die door een relatief groot gedeelte van de wereldbevolking wordt gesproken – wordt gewerkt aan de onderscheidende functies van Bing. Wagelaar ziet in die landen dan ook positieve resultaten. “We maken wel het verschil in landen waar we ons op richten. Nederland komt nog wel aan de beurt.”

Volgens recent onderzoek van AT Internet Instituut heeft Bing inmiddels 3,1 procent van de markt in het Verenigd Koninkrijk in handen. In Spanje (1,3 procent), Duitsland (1 procent) en Frankrijk (2,8 procent) was het aandeel in mei kleiner.

Onderzoek

 

In totaal geeft 1 procent van de 2151 respondenten in het onderzoek van Checkit aan Bing het meest te gebruiken, hetzelfde percentage als in 2009. 3 procent maakt ‘wel eens’ gebruik van de zoekmachine. Google blijft zoals voorheen oppermachtig en wordt gebruikt door 94 procent van de internetters. Vinden.nl komt op een tweede plek met 3 procent en pikt daarmee 1 procent aandeel van Google.

Ilse, Yahoo en Bing hebben allemaal 1 procent marktaandeel. Opvallend is dat Ilse een veel grotere bekendheid heeft dan de zoekmachine van Microsoft. Met 73 procent bekendheid onder de ondervraagde Nederlanders is het verschil significant te noemen.