AMSTERDAM - Applicaties op Facebook moeten gebruikers voortaan vragen om toegang tot allerlei persoonlijke gegevens. Tot dusverre konden de gadgets zonder meer gebruikmaken van die informatie.

Facebook maakte de wijziging bekend op zijn weblog. De verandering was al geruime tijd geleden aangekondigd, maar het duurde lang totdat de aanpassing daadwerkelijk was doorgevoerd. De netwerksite wilde zeker zijn dat de wijzigingen geen negatieve gevolgen zouden hebben voor de werking van bestaande Facebook-applicaties.

Tot dusverre hebben spelletjes en andere Facebook-applicaties standaard toegang tot een schat aan persoonlijke gegevens van gebruikers, waaronder veel details over hun vrienden.

Akkoord

Met de nieuwe instellingen komt daar een einde aan. Applicaties melden voor installatie precies welke tot gegevens ze toegang willen. Als gebruikers daar niet mee akkoord gaan, wordt de toepassing niet geïnstalleerd.

Facebook denkt dat dat systeem ontwikkelaars zal stimuleren om zo min mogelijk gegevens te vragen: hoe meer informatie ze verzamelen, hoe meer gebruikers de applicatie immers zullen weigeren.

De aanpassing heeft volgens Facebook overigens alleen invloed op applicaties die gebruikers vanaf nu aan hun profiel toevoegen. Eerder geïnstalleerde toepassingen blijven ongewijzigd werken.

Kritiek

De netwerksite was de afgelopen jaren regelmatig mikpunt van felle kritiek vanwege zijn privacybeleid. Gebruikers vonden dat te ingewikkeld en te soepel. Om te bepalen welke informatie gebruikers met wie delen, moesten gebruikers vele tientallen verschillende instellingen aanpassen, verspreid over uiteenlopende menu's.

Instant Personalization

Bovendien paste het bedrijf rond de jaarwisseling enkele standaardinstellingen aan. Zo konden gebruikers niet langer verbergen met wie ze op de site bevriend waren, en koppelde Facebook sommige andere persoonlijke gegevens, zoals woonplaats, automatisch aan pagina's die aan die stad gewijd zijn.

En in april introduceerde Facebook een nieuwe dienst, waarbij de gebruikers bij een bezoek aan andere sites automatisch gepersonaliseerde diensten werden aangeboden op basis van gegevens die Facebook over ze heeft verzameld. Wie bijvoorbeeld naar online muziekdienst Pandora surft, krijgt daar dankzij dit 'Instant Personalization' liedjes te horen van zijn favoriete artiesten.

De site paste die instellingen in mei aan, onder meer met de introductie van een nieuw privacypaneel, waar gebruikers gemakkelijk kunnen regelen welke informatie ze met wie willen delen. Ook Instant Personalization kan daar worden uitgeschakeld.