AMSTERDAM - Twee veteranen uit Silicon Valley steken twintig miljoen dollar in locatiedienst Foursquare. Het bedrijfje wil met dat geld vooral zijn snelle groei financieren.

Foursquare is een dienst die gebruikers in gelegenheid stelt om hun vrienden voortdurend te laten weten waar ze zich bevinden. Ook kunnen ze tips uitwisselen over de locaties die ze bezoeken.

Foursquare kent daarnaast een spelelement: de gebruiker die het vaakst 'incheckt' op een bepaalde plek, verdient de titel 'burgemeester'. De dienst groeide de afgelopen maanden snel, vooral dankzij een succesvolle iPhone-applicatie. Foursquare heeft nu zo'n twee miljoen gebruikers.

Adverteerders

De dienst is aantrekkelijk voor adverteerders, die gebruikers aanbiedingen kunnen doen aan de hand van hun locatie. Met name in de Verenigde Staten geven bijvoorbeeld horecagelegenheden korting of gratis drankjes aan mensen die in hun zaak 'inchecken'.

Foursquare hoopt zijn verdere groei te kunnen financieren dankzij een geldinjectie van twintig miljoen dollar van investeringsfonds Andreessen Horowitz, zo meldt Foursquare op zijn weblog.

Veteranen

Het fonds is een project van twee bekende veteranen uit de Amerikaanse ict-sector. Marc Andreessen verwierf zijn roem als mede-auteur van webbrowser Mosaic, de voorloper van het bekende Netscape. Ook zit hij in het bestuur van onder meer Facebook, eBay en Hewlett-Packard.

Zijn compagnon Ben Horowitz, met wie Andreessen al decennia samenwerkt, vergaarde zijn fortuin toen hij zijn softwarebedrijf Opsware in 2007 voor 1,6 miljard dollar aan Hewlett-Packard verkocht. Horowitz zit net als Andreessen in het bestuur van Facebook.

Hun investeringsfonds heeft verder onder andere een groot belang in internetbeldienst Skype.

Foursquare zelf wees eerder dit jaar naar verluidt een overnamebod van zo'n honderd miljoen dollar af van internetbedrijf Yahoo.