AMSTERDAM – Online spellen beginnen een populair onderdeel van sociale media te worden. Na Facebook, met populaire spellen als Farmville, blijkt dat ook gebruikers van Hyves graag games spelen via de netwerksite.

Hyvers kunnen sinds april al spelletjes spelen tegen de vrienden uit hun online netwerk. Omdat Spil Games het gamesplatform pas halverwege de maand lanceerde is mei de eerste volle maand waarover cijfers bekend zijn.

Uit die cijfers van STIR, waarover Emerce vrijdag schrijft, blijkt dat in mei ruim 1 miljoen unieke gebruikers zich waagden aan het spelen van een van de spelletjes op Hyves. Dit komt neer op ruim 41 procent van de totale gebruikers van Spil Games.

Niet overwachts

De groei in het bereik van de spellen van Spil Games, wat nu het grootste online gamingbedrijf in Nederland is, kwam niet geheel onverwachts, aldus het bedrijf.

“Je ziet dat er op Facebook ook veel spelletjes worden gespeeld. Mensen spelen steeds vaker games buiten portals om op andere kanalen als sociale netwerken”, vertelt Floris Jan Cuypers, Director Business Development bij Spil Games.

2,4 miljoen

Uit de cijfers (excel-bestand) van STIR blijkt dat Spil Games in mei 2,4 miljoen unieke personen bereikte. Dit komt neer op meer dan 17 procent van de Nederlanders boven de 13 jaar. In vergelijking met mei 2009 groeide het aantal unieke gebruikers met 30 procent.

“Hyves is een leiden Europees netwerk. Het is logisch dat we daar zijn gestart. Buiten Facebook om is er nog een handvol andere Europese belangrijke netwerken”, aldus Cuypers. Hij laat tevens weten dat er ‘goede gesprekken’ gevoerd zijn met die sociale netwerken.

Gratis

De meeste spellen op sociale media zijn gratis beschikbaar, ontwikkelaars en aanbieders verdienen geld aan de online spellen via advertenties en microbetalingen. Voor enkele euro’s kunnen gebruikers dan punten of attributen kopen in het spel.

Farmville wordt op Facebook maandelijks gespeeld door ruim 63 miljoen gebruikers. In totaal zou het spel al meer dan 100 miljoen gebruikers hebben.