HAARLEM - Een sms-lespakket voor kinderen met voorlichting over verantwoord sms'en is in opspraak geraakt. Voormalig Tweede Kamerlid Arda Gerkens (SP) zou het pakket vrijdag in ontvangst nemen, maar besloot hiervan af te zien.

De campagne wordt betaald door de branchevereniging van sms-diensten, de Stichting SMS Gedragscode.

Volgens Jilles van den Beukel van de stichting gaat het om een principieel verschil van inzicht tussen Gerkens en de branchevereniging.

Ouderlijke toestemming

''Zij vindt dat ouders toestemming moeten geven als kinderen een sms-abonnement afsluiten. Wij vinden dat je kinderen juist zelf wereldwijs moet maken. Daar is het lespakket ook op gericht. Dat ze weten dat er reclame wordt gemaakt voor sms-diensten en dat ze daar weerbaar en verstandig mee om leren gaan.''

De campagne wil kinderen leren wat sms-abonnementen zijn en wat ze moeten doen om die niet af te sluiten, zegt Van den Beukel. ''Wij vinden dat je reeël moet zijn en kinderen zelf het vermogen moet meegeven om hierover te oordelen. Er is nu eenmaal reclame voor deze diensten.''

Herkenbaar logo

De gedragscode van de sms-branche wordt binnenkort aangescherpt volgens Van den Beukel. ''Dan wordt een herkenbaar logo getoond, zodat duidelijk is dat het om sms-reclame gaat, dat het een abonnement betreft en wat dat kost. Het voorstel voor de nieuwe code ligt nu bij de Reclame Code Commissie voor goedkeuring.''

Het lespakket, ontwikkeld door Stichting Media Rakkers, richt zich op kinderen in de hoogste klassen van het basisonderwijs en op leerlingen in de eerste klassen van het voortgezet onderwijs.

'Lachelijk en onterecht'

Liesbeth Hop van Media Rakkers vindt de kritiek van Gerkens ''lachelijk en onterecht''. ''Zij vindt het niet goed dat wij samenwerken met het bedrijfsleven. Maar het is juist prima dat de branche verantwoordelijkheid neemt. Je kunt kinderen heel goed weerbaar maken, zo moeilijk is dat niet.'' Volgens Hop is er veel belangstelling voor het lespakket.

Ondermaats

Arda Gerkens laat in reactie tegenover NU.nl weten dat ze geen problemen heeft met het feit dat het lespakket is opgesteld met steun van de industrie. Ze zag van de ontvangst af omdat het pakket volgens haar "kwalitatief onder de maat" was. "Er staat bijvoorbeeld in dat je je altijd kunt afmelden van een sms-dienst door STOP te sms'en, maar ik ken genoeg gevallen waar dat helemaal niet werkt."

Ook is Gerkens verbolgen over een passage waarin volgens haar zou worden gesuggereerd dat mensen die ongewenste sms-abonnementen hebben "de kleine lettertjes" goed hadden moeten lezen, "zo van: het is jouw fout."

Mobieltjes

Bovendien is ze het oneens met de opgenomen tips voor de aanschaf van een goed mobieltje. "De doelgroep van dit pakket zijn leerlingen vanaf groep zes. Ik heb zelf een zoon in die leeftijd in ik probeer uit volle macht om hem van het mobieltje af te houden tot hij op de middelbare school zit. Ik denk dat veel ouders hier niet blij mee zullen zijn."