AMSTERDAM – Stichting meldpunt collectief onrecht (SMCO) en de Consumentenbond zijn niet tevreden met de compensatie die T-Mobile heeft aangeboden aan klanten die hinder hebben ondervonden van de recente capaciteitsproblemen op het netwerk van de provider.

Dat melden de twee instellingen donderdag op hun websites.

T-Mobile heeft aangeboden twee maanden geen kosten in rekening te brengen voor mobiel internetgebruik, een maand voor de ondervonden hinder en een maand als extraatje.

Smartphones

Het bedrijf maakte onlangs bekend te kampen met 'filevorming' op het mobiele datanetwerk 3G. Oorzaak is volgens het bedrijf de onverwacht snelle groei van het gebruik door de populariteit van smartphones als de iPhone, de BlackBerry en Android-toestellen. Daardoor raken met name in de grote steden 3G-antennes overbelast.

Het bedrijf werd overspoeld door klachten van klanten. Die kampen met trage of onderbroken verbindingen en wegvallende gesprekken. T-Mobile zegt dat de problemen binnen twee of drie weken zijn verholpen

SMCO

SMCO, die naar eigen zeggen inmiddels ruim duizend gedupeerden bij staat, vindt de compensatie erg mager. “Het voorstel houdt in dat mensen twee maanden niet hoeven te betalen voor hun internetabonnement. Afgezien van het feit dat de problemen al enige tijd spelen, plaatsen wij vraagtekens bij de toezegging van T-Mobile om de problemen binnen enkele weken op te lossen", aldus de stichting in een verklaring.

"Daarnaast is het een breder probleem bij T-Mobile dan enkel het internet.” Uit de meldingen die SMCO binnen heeft gekregen blijkt namelijk dat er ook problemen zijn rondom gewone telefonie.

Zo zouden mensen die naar iemand bellen met T-Mobile als provider direct de voicemail krijgen, terwijl de desbetreffende T-Mobile klant niet in gesprek is en gewoon ontvangst heeft. “Bovendien worden gesprekken verbroken zonder dat een van de bellers ophangt.”

Consumentenbond

Ook de Consumentenbond vindt de compensatie wat aan de lage kant. “De provider wekt de suggestie dat de capaciteitsproblemen slechts van korte duur zijn. De bond raadt klanten van T-Mobile aan om compensatie te eisen voor de hele periode waarin zij last hebben van de problemen”, aldus de bond op haar website.

De Consumentenbond zal er bij T-Mobile op aandringen de compensatieregeling in stand te houden totdat de problemen op het netwerk zijn opgelost. SMCO heeft aanstaande woensdag een gesprek met het hoofd juridische zaken bij T-Mobile. Daar zullen de twee partijen spreken over een oplossing.

De stichting wil dan van de provider eisen dat klanten per direct kostenloos hun contract mogen opzeggen, omdat T-Mobile in gebreke is gebleven.

Reactie T-Mobile

Een woordvoerder van T-mobile laat tegenover NU.nl weten dat de provider de reacties van SMCO en de Consumentenbond onterecht vindt: "Wij hebben gezegd dat de problemen binnen twee of drie weken zijn opgelost en dat gaan we ook realiseren. Daar bestaat geen twijfel over. De compensatie is voldoende voor die periode."

"Onze prioriteit ligt nu bij het oplossen van de problemen en daarna gaan we in gesprek met de Consumentenbond en aanstaande woensdag dus al met SMCO om te bespreken wat voor berichten zij hebben binnengekregen en wat voor vragen we nog aan elkaar hebben."