AMSTERDAM - Klanten van T-Mobile die kunnen aantonen dat ze hinder hebben ondervonden van de recente capaciteitsproblemen op het netwerk van de provider, kunnen een compensatie tegemoet zien.

Het bedrijf zegt klanten twee maanden geen kosten in rekening te zullen brengen voor mobiel internetgebruik, een maand voor de ondervonden hinder en een maand als extraatje.

T-Mobile maakte onlangs bekend te kampen met 'filevorming' op het mobiele datanetwerk 3G. Oorzaak is volgens het bedrijf de onverwacht snelle groei van het gebruik door de populariteit van smartphones als de iPhone, de BlackBerry en Android-toestellen. Daardoor raken met name in de grote steden 3G-antennes overbelast.

Uitbreiding

Het bedrijf werd overspoeld door klachten van klanten. Die kampen met trage of onderbroken verbindingen en wegvallende gesprekken. T-Mobile zegt 'dag en nacht' te werken aan uitbreiding van de capaciteit van het netwerk. De problemen moeten daardoor binnen twee of drie weken zijn verholpen.

Om in aanmerking te komen voor compensatie moeten gedupeerden een formulier invullen op de website van het telecombedrijf.

Collectieve actie

Woensdag werd bekend dat de Stichting meldpunt collectief onrecht (SMCO) een collectieve actie wil beginnen tegen T-Mobile. Volgens de stichting hebben zich al ruim vijfhonderd klagende klanten gemeld van T-Mobile die met regelmaat niet kunnen bellen door overbelasting van het netwerk.

Die klanten moeten 19,95 euro betalen om aan een procedure tegen T-Mobile deel te nemen. SMCO houdt dan 20 procent van een eventuele schadevergoeding in.