AMSTERDAM - Facebook is gezwicht voor toenemende kritiek op zijn privacybeleid. De netwerksite maakt het eenvoudiger voor gebruikers om te bepalen wie welke informatie mag zien, en laat ze sommige gegevens waarbij dat eerder niet kon ontoegankelijk maken voor vreemden.

Dat schrijft oprichter Mark Zuckerberg van Facebook in een toelichting op het blog van de vriendensite. Facebook lag de afgelopen weken zwaar onder vuur omdat gebruikers het privacybeleid van de site te ingewikkeld en te soepel vonden. Om te bepalen welke informatie gebruikers met wie delen, moesten gebruikers vele tientallen verschillende instellingen aanpassen, verspreid over uiteenlopende menu's.

Instant Personalization

Bovendien paste het bedrijf rond de jaarwisseling enkele standaardinstellingen aan. Zo konden gebruikers niet langer verbergen met wie ze op de site bevriend waren, en koppelde Facebook sommige andere persoonlijke gegevens, zoals woonplaats, automatisch aan pagina's die aan die stad gewijd zijn.

En in april introduceerde Facebook een nieuwe dienst, waarbij de gebruikers bij een bezoek aan andere sites automatisch gepersonaliseerde diensten werden aangeboden op basis van gegevens die Facebook over ze heeft verzameld. Wie bijvoorbeeld naar online muziekdienst Pandora surft, krijgt daar dankzij dit 'Instant Personalization' liedjes te horen van zijn favoriete artiesten.

Kritiek

De aanpassingen zorgden voor een storm van kritiek. In verschillende landen, waaronder de Verenigde Staten, werden klachten ingediend bij handels- en privacyautoriteiten, en in weblogs en andere media kreeg de site er flink van langs. Op Facebook zelf schoten protestgroepen als paddestoelem uit de grond.

Hoewel gebruikers online massaal aankondigden hun accounts te zullen sluiten, zegt Facebook niet meer opzeggingen te hebben ontvangen dan normaal.

Aanpassingen

Niettemin heeft de site nu aangekondigd de instellingen te zullen aanpassen. Het wordt gemakkelijker om te bepalen welke informatie gebruikers met wie delen, en veel gegevens die sinds de jaarwisseling openbaar waren, kunnen voortaan ook weer worden verborgen. Bovendien wordt het mogelijk om Instant Personalization uit te schakelen.

Het nieuwe privacypaneel komt volgens Facebook 'in de komende weken' voor alle gebruikers beschikbaar.

"Bij iedere aanpassing aan de site proberen we lering te trekken uit eerdere lessen, en iedere keer maken we ook weer nieuwe fouten," schrijft Zuckerberg. "We zijn verre van perfect, maar we doen ons best."

Beacon

Het is inderdaad niet de eerste keer dat Facebook na felle kritiek besluit zijn privacybeleid aan te passen. Het meest controversieel was de introductie van advertentiesysteem Beacon, waarbij de site informatie over de activiteiten van gebruikers op aangesloten partnerwebsites publiceerde. Dat systeem stierf een snelle dood toen gebruikers massaal in opstand kwamen.

Standaard

De laatste controverse rond het privacybeleid van de site werd met veel belangstelling gevolgd door de internetindustrie. Met bijna 500 miljoen gebruikers is Facebook wereldwijd verreweg het grootste sociale netwerk, en volgens analisten bepaalt het bedrijf daarmee in belangrijke mate de standaard voor de omgang met privacy van gebruikers.