
Spotify gelanceerd in Nederland
Met Spotify kunnen gebruikers via internet legaal muziek naar keuze beluisteren uit de catalogi van de vier grote platenlabels Sony, EMI, Warner en Universal. Ook muziek van veel onafhankelijke labels is beschikbaar.
De liedjes worden niet gedownload, maar via internet gestreamd. Dat kan ook op mobiele telefoons, zoals de iPhone.
Voor die laatste functionaliteit is wel een betaald abonnement nodig, dat tien euro per maand kost. Daarmee kunnen gebruikers ook offline naar de muziek luisteren, die bovendien in een hogere kwaliteit wordt aangeboden.
Ongelimiteerd
Een goedkoper betaald abonnement, voor vijf euro, biedt geen mobiele versie en offline functionaliteit, maar is in tegenstelling tot de gratis editie wel vrij van reclame. Bovendien is ook de goedkopere versie ongelimiteerd. Gratis gebruikers kunnen maximaal twintig uur per maand luisteren.
Buma/Stemra
Spotify sloot kort voor de lancering een akkoord met Buma/Stemra over de afdracht van vergoedingen voor de gebruikte muziek.
Over de duur van die overeenkomst en de hoogte van de vergoedingen wil woordvoerster Antoinette de Ridder van Buma/Stemra niets zeggen, maar volgens haar is er rekening gehouden met het bedrijfsmodel van de dienst, die een bepaald percentage afdraagt van de inkomsten uit advertenties en abonnementen. Daarbij is wel een minimumbedrag afgesproken.
De Ridder noemt het "heel belangrijk dat dit aanslaat." Met de komst van Spotify is op de Nederlandse markt een nieuw legaal alternatief voor muziekpiraterij beschikbaar.
Ontoegankelijk
Nederland is het zevende land waar Spotify beschikbaar komt. De dienst was al langer toegankelijk vanuit het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk, Zweden, Noorwegen en Finland, maar bezoekers van elders werden om auteursrechtelijke redenen geweerd.
Toch was Spotify in Nederland al vrij populair. Veel Nederlandse muziekliefhebbers gebruikten technische foefjes om de blokkade te omzeilen.
Volgens Tobias Edström, verantwoordelijk voor de Nederlandse poot van de dienst, is de lancering een groot succes. "We hebben sinds vanmorgen al duizenden aanmeldingen gekregen," meldt hij dinsdag.
Aantrekkelijk
Edström noemt Nederland een aantrekkelijke markt voor het bedrijf. Volgens hem telt Nederland veel muziekliefhebbers en bovendien een hoge internetpenetratie.
Spotify gaat vanuit Nederland advertenties werven voor de lokale markt. Edström zegt er op te vertrouwen dat die groot genoeg is. Eerder liet muziekdienst Last.FM Nederland links liggen omdat het op de relatief kleine Nederlandse advertentiemarkt niet mogelijk zou zijn om rendabel te opereren.