AMSTERDAM - Een onderzoek van de Amerikaanse handelswaakhond FTC naar Apples iPhone wordt mogelijk uitgebreid. De mededingingsautoriteiten denken dat het bedrijf concurrerende mobiele advertentienetwerken benadeelt.

Eerder deze week meldde softwarebedrijf Adobe zich bij de FTC, omdat Apple ontwikkelaars van iPhone-applicaties verbiedt om gebruik te maken van Adobes software bij het schrijven van hun programma's. Apple en Adobe liggen al langer met elkaar overhoop, omdat de iPhonemaker weigert om Adobes software Flash toe te laten op de telefoon.

Volgens de Wall Street Journal hebben de markttoezichthouders ook belangstelling voor een andere aanpassing van Apples voorwaarden. Het bedrijf staat niet langer toe dat iPhone-applicaties statistische gegevens doorsturen. Die gegevens dienen vooral in gratis applicaties voor het tonen van gerichte advertenties aan de gebruiker.

iAd

Apple maakte onlangs bekend een eigen mobiel advertentieplatform, onder de naam iAd, te integreren in de volgende versie van iPhone OS, de software die de iPhone aanstuurt. Concurrerende advertentiebedrijven vermoeden daarom dat de aanpassing vooral bedoeld is om hen dwars te zitten.

AdMob

De FTC heeft volgens de Amerikaanse zakenkrant met verschillende concurrenten gepraat. Daaronder is ook AdMob, een van de grootste mobiele advertentiebedrijven. AdMob is eind 2009 gekocht door Google, een overname die eveneens onderwerp is van een onderzoek van de FTC.