AMSTERDAM – Google wil vaker live sportevenementen gaan uitzenden via Youtube. Afgelopen seizoen gebeurde dit al met cricketwedstrijden uit India. Vanwege de ruim 50 miljoen kijkers wil Google deze service nu gaan uitbreiden.

Dat meldt de Amerikaanse krant The New York Times.

Youtube zond het afgelopen seizoen zestig wedstrijden live uit. De beelden waren ook in veel andere landen live beschikbaar.

Uiteindelijk hebben ruim 50 miljoen mensen de beelden bekeken op het IPL-kanaal van Youtube. IPL staat voor Indian Premier League. Dat is 25 procent meer dan Google verwacht had. Ongeveer 40 procent van de kijkers kwam van buiten India.

Adverteerders

Om geld met de uitzendingen te verdienen sloot Google contracten af met zeven adverteerders waaronder Coca-Cola en Hewlett Packard. Youtube betaalde ‘slechts’ 10 miljoen dollar voor de rechten om de wedstrijden te mogen uitzenden. Televisiestations betalen per tien jaar 1,2 miljard dollar om de IPL-wedstrijden te mogen uitzenden.

Google is na het succes van de cricketwedstrijden opzoek naar nieuwe sportevenementen om live uit te zenden via YouTube. Het live streamen van evenementen is betrekkelijk nieuw terrein voor de videowebsite. De ene andere keer dat Youtube zo iets deed was met het U2-concert in Pasadena in 2009, waar geen adverteerders aan waren verbonden.

Andere competities

Google gaat nu op zoek naar veel meer live evenementen en sportwedstrijden, zo liet Shailesh Rao, directeur bij Google India, aan de Amerikaanse krant weten. “Veel organisatoren achter andere sportcompetities hebben het succes van de uitzendingen van IPL opgemerkt en Google voert nu gesprekken met verschillende partijen.”

Het voordeel van een sportevenement uitzenden via internet is bijvoorbeeld dat er geen televisietoestel nodig is waardoor de wedstrijden en evenementen ook op kantoor of bijvoorbeeld onderweg bekeken kunnen worden.

Televisie-software

Vorige week meldden bronnen rondom Google nog dat het bedrijf in mei televisie-software zal presenteren waardoor het gemakkelijker zou moeten worden om te internet te krijgen en gebruiken op een televisietoestel.

Met de plannen voor meer live evenementen op Youtube lijkt Google ook meer televisie op het internet te willen krijgen.