AMSTERDAM – De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft maandag zijn iPhone-applicatie aangeboden aan de App Store. De applicatie komt ruim anderhalf jaar na de lancering van de Trein-applicatie.

Dat heeft de NS maandag bekend gemaakt.

Na de lancering van de Trein app, een betaalde applicatie met actuele reisinformatie, ontstond er nogal wat commotie vanuit de NS omdat deze applicatie gebruik zou maken van informatie van de NS die niet voor dit soort doeleinden bedoeld was.

Concurrentie

Uiteindelijk liep alles met een sisser af en de NS lijkt nu juist blij te zijn met wat concurrentie. “Ik denk dat het juist goed is dat er dit soort initiatieven zijn”, laat woordvoerder Herbert Brinkman tegenover NU.nl weten.

“Je houdt elkaar scherp en we hebben ook wel contact gehad met elkaar. Het is nog niet gekomen tot een samenwerking, maar dat sluit ik vooralsnog niet uit.”

Bovendien denkt Brinkman dat de NS Reisplanner Xtra meer biedt dan de Trein-applicatie. “We hebben bijvoorbeeld pro-actieve reisbewaking wat inhoudt dat je een seintje krijgt bij vertrek, aankomst en de wijziging van het reisschema.”

Actueler

“Bovendien bieden wij veel actuelere informatie omdat het onze eigen informatie is die we dus meteen kunnen verwerken.”

De gratis applicatie zal ook te raadplegen zijn op andere smartphones. Voor Blackberry, Windows Mobile en Java ontwikkelde NS ook een applicatie. Het is nog niet zeker dat de reisplanner vandaag al te downloaden is. “We zijn afhankelijk van wanneer de App Store hem besluit door te voeren”, aldus Brinkman.

Verwachting

Daarnaast laat de NS-woordvoerder weten dat het bedrijf de komende periode nog flink zal blijven door ontwikkelen. “We gaan nu niet stilzitten, maar blijven innoveren en proberen de applicatie zo goed mogelijk te krijgen.”

Verwachtingen wil Brinkman niet uitspreken: “We wachten eerst maar even af hoe het publiek erop reageert.”