AMSTERDAM - Telecombedrijf OneTel heeft een kort geding aangespannen tegen concurrent KPN omdat die een reclamecampagne is gestart tegen alternatieve aanbieders, zoals OneTel en Tele2.

KPN heeft twee weken geleden een nieuwsbrief rondgestuurd aan een groep geselecteerde huishoudens met als titel "voordeel of vooroordeel". In de folder vraagt KPN zich af of het bellen via bepaalde alternatieve aanbieders wel zo goedkoop is.

Raymond Schrama, directeur van OneTel, vindt dat KPN zelf onvolledige informatie geeft en daarmee de concurrentie belemmert. "KPN noemt de voordeelnummers in de prijsvergelijking alsof dit een volwaardig alternatief biedt voor alle gesprekken. Dit is weer eens appels met peren vergelijken", vindt Schrama."Bovendien", zo voegt hij eraan toe, "worden door KPN alleen de nationale tarieven vergeleken."

"Wat wij doen is gewoon laten zien waar wij goedkoper in zijn. Dat doen zij ook in hun reclamecampagnes", zegt KPN-woordvoerster Martine Kooreman. "We hebben de campagne uiteraard aan onze juristen voorgelegd en die voorzagen geen problemen, dus juridisch is het wat ons betreft goed afgedekt."

Het kort geding komt op 14 februari voor de rechter in Amsterdam.