AMSTERDAM – De regels van het Bel-me-niet-register worden door veel callcenters overtreden. Ook zouden de callcenters bankrekeningnummers losweken om telefonische contracten af te kunnen sluiten.

Dat blijkt uit opnames van het consumentenprogramma Kassa.

Het VARA-programma maakte opnames met verborgen camera’s. Uit de beelden kwam naar voren dat callcenters ondanks het register vaak contact hebben met zogenaamde 'warme klanten' (consumenten die klant zijn, of zijn geweest)

Rechten

Na het gesprek wijzen de telemarketeers de consumenten ook niet op de mogelijkheid zich automatisch te laten inschrijven voor het bel-me-niet-register, wat wel verplicht is. Bovendien wijzen callcenters consumenten slecht mondjesmaat op hun rechten wanneer deze consumenten niet staan ingeschreven in het register.

OPTA-woordvoerder Cynthia Heijne liet tegenover Tweakers.net weten dat de huidige situatie kan worden omschreven als een ‘bel-me-niet, tenzij-je-klant-bent-geweest-register’.

CDA-kamerlid Ine Aasted-Madsen reageerde met een toekomstige motie. Zij wil dat bedrijven 'warme klanten' nog maximaal een half jaar mogen bellen.

Eerder deze maand meldde OPTA tegenover NU.nl dat er per week ruim 250 klachten over overtreding van het register binnen komen.