AMSTERDAM – Apple heeft een nieuwe manier gevonden om te concurreren met Google. Volgens geruchten zal Apple op 7 april een online advertentieplatform lanceren, iAd genaamd.

De geruchten worden door verschillende Amerikaanse sites en blogs opgepikt en zijn de wereld in geholpen door Online Media Daily.

Volgens deze site vertelden directieleden, die betrokken zijn bij de lancering, dat iAd revolutionair wordt. Apple-oprichter en topman Steve Jobs zou iAd hebben omschreven als “de volgende grote stap.”

iPad

Opvallend is dat de lancering van iAd slechts vier dagen na de lancering van de iPad gepland staat. Dit zou kunnen wijzen op een link tussen de twee. Details over het nieuwe platform wil Apple echter nog niet geven.

De strijd tussen Google en Apple kan met iAd opnieuw oplaaien. Volgens geruchten is het nieuwe platform namelijk gebouwd op Quattro, het mobiele advertentie platform wat Apple in januari kocht. Google kocht eerder AdMob, een ander mobiel advertentie platform. Apple zou nu met AdMob willen concurreren.

Insiders noemen deze nieuwe lancering net zo belangrijk als de introductie van de iPod, iTunes en iPhone.