AMSTERDAM - Consumenten hebben liever reclame op nieuwswebsites, dan betaalde toegang. Slechts een kleine minderheid van de internetgebruikers zegt bereid te zijn om de portemonnee te trekken.

Dat is een van de conclusies in een groot Amerikaans onderzoek naar de staat van de journalistiek van het Pew Research Center, een denktank in Washington. Volgens het rapport heeft slechts een op de drie Amerikanen een favoriete nieuwssite.

Van die minderheid zou slechts 19 procent bereid zijn om te betalen voor de toegang tot die site. De rest zegt het nieuws voortaan elders te zullen lezen, als op de favoriete site betaald moet worden.

Advertenties

Tegelijkertijd suggereert het onderzoek dat het belangrijkste alternatief voor betaalde toegang, advertenties, maar zeer beperkt soelaas kan bieden. Maar liefst 79 procent van de ondervraagden zegt nooit of vrijwel nooit op een advertentie te klikken.

"Al met al zijn de vooruitzichten moeizaam," contateren de onderzoekers dan ook. "Er moet nog veel veranderen voordat het digitale tijdperk zichzelf kan bedruipen."

News Corp.

Afgelopen jaar kondigden veel grote nieuwssites aan voortaan geld te willen vragen voor toegang tot hun artikelen. De New York Times treft bijvoorbeeld voorbereidingen om betaalde abonnementen in te voeren voor zijn site.

Ook mediaconcern News Corp., eigenaar van onder andere The Times, The Sun en Sky News, liet bij monde van topman Rupert Murdoch weten dat "het einde van gratis" nabij zou zijn. Het bedrijf eiste zelfs dat zoekmachine Google de artikelen van zijn titels niet langer vindbaar maakt op internet.